En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

fredag 6 april 2012

Förvänd galopp...

Lisa och jag ökar kraven. Idag började jag med förvänd galopp på åkern. Vår ridbana är liten så jag tänkte att Lisa kunde behöva lite mer plats. Åkern kantas av energiskog och i den höll ett gäng vildsvin till. Vi hörde hur det grymtade och prasslade därinne. Jag kan inte påstå att vildsvinen höjde Lisas koncentrationsförmåga. Efter ett tag hade jag en studsboll till häst som inte lyssnade alls på mina hjälper, men framåtbjudningen var det inget fel på. Så jag tog in henne på banan för att lugna ner.
Vi värmde upp med LB programmet i dressyr......dagens ritt hade inte blivit godkänd. Lisa sprang runt som en spänd fjäder. Men jag låtsades inte om det utan red bara på. Resultatet blev en nervarvad Lisa som jag sedan kunde träna med. Vi provade 20 meters volter i galopp och sedan svag båge på långsidan som en början till förvänd galopp. Lisa klarade uppgiften med den äran....

1 kommentar:

Åsa! sa...

Och nu måste ju jag som inte är så kunnig gå in och Googla på förvänd galopp :)

Att möta vildsvin på en uteritt måste vara en mardröm! Jag tycker det kan räcka med flaxande fasaner och skuttande kaniner för att det ska bli hispig stämning :)