En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

lördag 24 mars 2012

Skänkelvikningar....

Idag var det dags att börja med skänkelvikningsarbete på allvar. Jag har bara testat lite hittills, för  Lisa har varit så låst i bogarna att jag tyckt det varit onödigt att "plåga" henne med det.
Det har varit riktigt jobbigt för henne att korsa frambenen och länga, så jag har bara bett henne om det i skritt genom olika ledövningar.

Först nu i vinter har jag kunnat be henne arbeta i öppna längs ridstigarna, först i trav och sedan även i galopp. Vi har tagit det försiktigt och ökat kraven så sakteliga.
Nu känns hon tillräckligt stark och smidig för att klara av sidvärtsarbete på ridbanan.
Idag vände jag rätt upp och red skänkelvikning i samma varv ut mot spåret med lätt tvärning och kom ut ungefär mitt på långsidan.
Efter ett par uppmaningar av mig så höll hon tempot riktigt bra. När vi arbetat en stund i bägge varv hände något med traven, för helt plötsligt "lossade" bakdelen och hon fick bättre påskjut och blev därmed helt loss i handen. Skön känsla.....

Hon försvann nästan ur handen......jag vill helst ha ett litet "sug" men araber brukar kunna vara så lätta i handen när de väl lossar så de knappast känns alls. Så nu gäller det för mig att hitta "det". Det kan mycket väl vara så att jag måste bli ännu känsligare i min hand och vänja mig vid att rida med endast tygeltyngden och mycket små ringfinger- och handledsrörelser.

1 kommentar:

Evisen sa...

Tänk vad tiden går fort och vad mycket det händer på ett år! Tycker det har varit kul att följa och läsa, du beskriver så bra hur du gör och tänker! Ha det gott i vårsolen!