En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 16 april 2012

Våren hoppets tid!

Idag tog vi en längre utetur. Visserligen är jag alltid utomhus när jag rider men idag var vi långt ifrån ridbanan.
Jag vill öka Lizas kondition något så vi har börjat trava längre och snabbare.
Liza vill gärna gå över i galopp när det blir jobbigt men min målsättning är att hon ska ligga precis på gränsen till galopp. På så sätt får hon länga steget och ta mer mark.
I början brukar benen gå som trumpinnar men till slut länger även en trumvirvelshäst något på steget. Och så här i början räcker det med något.

Vi mötte mycket gris ute i markerna......vid två tillfällen stötte vi på vildsvin. Sista gången var jag tvungen att föra oväsen för att skrämma bort dem från ridstigen. Ett par fasaner korsade också vår väg, det märks att det är vår.

Jag passade på att rida till "våra" tallar. Jag har inte varit där med Liza på ett halvår. Oj, vilken skillnad det är! Liza är mycket smidigare i kroppen och följsammare. Det har verkligen hänt mycket under det här året.
Lizas status idag var annars att hon var stelare än hon brukar och rätt hård i munnen. Men sist vi var ute fick hon ett par rejäla sparkar av boxgrannen så det har nog sin förklaring.

En annan sak som vi börjat med är att hoppa över alla kullfallna träd. Liza tycker det är jättekul och det gör  även jag det måste erkännas.......oj, vad det var längesedan den här "tanten" hoppade!
En spark av den här rumpan vill man inte ha!

2 kommentarer:

Evisen sa...

Vildsvin!! Fy för dom! Vi ser spår efter dom lite överallt men jag har bara en enda gång sett en ensam och det var för många år sedan. Nu finns det många flera...!

Anonym sa...

Usch ja dessa viltsvin,de har bökat upp hela min sommarhage =( t.o.m. i dynghögen har de varit och snott runt!
//Anki