En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

torsdag 14 april 2011

Tänk, vad härligt det kan vara i april!

Är det dags nu?
April bjuder verkligen på alla väder. Idag var det varmt och därmed svårt att klä sig. Jag gillar fleeceväder. Det brukar vara en lagom arbetstemperatur utan blåst. För ett par veckor sedan var det vinter. Idag var det t-shirt väder, men i skuggan var det kallt. Det är svårt att klä sig i april. Därför blev det t-shirt och vindjacka.

Liza vid "kärringpallen". Jag satt upp helt galant tills jag bytte sadel på min Mariana. Hon behövde en sadel med vid bom men hade ingen utpräglad manke så sadeln åkte runt vid uppsittning om jag inte använde pall. Där försvann både min spänst och mina muskler. Idag kommer jag inte upp utan pall. Men det är skonsammare att använda pall, både för häst och ryttare.........sägs det.

Både Liza och Röde reagerar för kameraljudet. Än är Liza ingen "fotohäst" men hon kommer att bli....

Idag hade vi sällskap av Tove och Röde. Så vi provade lite nya vägar. Vi fann mjuka åkerkanter att trava på, fina grusvägar för en och annan galopp och härliga skogsstigar för lugnare tempo. Bägge hästarna var pigga och glada. De passade på att tävla lite med varandra när de fick möjlighet. Liza var mycket mjukare i kroppen idag än i måndags. Hon har en härlig trav när hon väl släpper till. När jag vant mig vid hennes rörelser och blivit lite starkare i rygg/mage kommer det att bli fint.

2 kommentarer:

Anki sa...

Du skrev hos mig om att du fått kritik på hur du red,konstigt tycker jag som hållit på med 4-fota i över 40 år,har själv snott från NH,dressyr-klassiskt-akademiskt och använder idag en mix som fungerar alldeles ypperligt.Lycka till med Liza nu då!

Evisen sa...

Härligt med vår och uteritter men april-väder är inte kul! Både för en själv och hästarna! Ska det vara täcke på, eller täcke av!!

Jag använder med alltid pall! Skulle inte komma upp annars... :o) Men det är faktiskt bäst för både sadel, häst och ryttare!!