En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

lördag 24 mars 2012

I mitten av mars förra året träffade jag Liza för första gången....

Nu har vi hängt ihop ett år!
Det tar ungefär ett år att bygga upp grundkonditionen hos en häst, om man startar från noll vill säga. Liza var visserligen riden, men inte så mycket de senaste året.
Lizas matte hade bytt arbete och hade inte lika mycket tid för Liza längre. Ett par medryttare hade ridit Liza sporadiskt det senaste året.

Något hade hänt ett halvår innan jag började rida henne för hon betedde sig inte riktigt som hon brukade. Lizas sadel passade inte längre och så var hon sned i kroppen.
Hon stod väldigt ofta och avlastade höger bak. Dessutom "hackade" hon av och till när man red henne på böjt spår, framför allt i trav.
Luxor ( tidigare medryttarhäst ) hade betett sig exakt likadant när jag red honom och ett kiropraktorbesök fick honom på banan igen. Liza fick också träffa kiropraktorn och sedan började vi långsamt bygga upp henne igen.
Sadeln stoppades om och efter det blev Liza inte lika "pirayalik" vid sadling.

Det här året har vi ägnat åt grundridning. Vi har fokuserat på rakriktning, kondition och avslappning. En häst som är spänd kan inte lära sig något. I början var Liza väldigt hård i munnen, hon "hängde" i handen och vägrade att bära sig själv. Hon "pullade" och ville helst bestämma tempot själv.

Jag gjorde mycket skrittövningar där hon fick koncentrera sig på att sätta benen rätt, för att lösgöra henne från bettet. Liza försökte komma undan genom att höja huvudet och sänka ryggen.
Jag arbetade även mycket med ryggningar för att hon skulle få stretcha ut ryggen ordentligt och ge efter i hals och nacke.

På uteritterna övade vi på att hitta takten och bibehålla den i övergångarna  mellan skritt och trav. Hon fick även konditionsträna i trav, där jag använde indirekt och direkt tygeltag för att rakrikta henne. Jag använde även tyglarna framåt, uppåt för att be henne viktfördela bättre i trav.

Galopparbetet fick inskränka sig till enstaka fattningar i början.....

Så höll vi på under våren och fram till sommaruppehållet.....

Liza i april förra året, man skulle förstås ha en exteriörbild men det är svårt att få till det då jag nästan alltid är ensam i stallet!




Inga kommentarer: