En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

fredag 9 december 2011

Stormy weather....

Idag öste regnet ner när jag körde till stallet och det blåste hårt. Inget vidare väder för varken häst eller ryttare. Vad göra? Jag letade fram ett täcke så att Liza inte skulle bli så blöt och tänkte att vi skrittar väl en sväng.....
Jag lade ridtäcket över mina ben som regnskydd och så gav vi oss iväg. Efter ett par hundra meter slutade det regna. Vad skönt, då kanske det kunde bli mer "seriös" ridning också. Vi började trava....den korta slinga jag först tänkt ta utökades med en längre. Vi tog en galopp.....men täcket åkte på sned. Det fick bli avsittning, omläggning av täcke och så uppsittning igen. Det är ju jättebra att passa på att träna uppsittningar i skogen. Ute på "vår" äng fattade vi galopp....Liza blev pigg av blåsten och det flaxande täcket och ville springa! Tjohooo.....helt plötsligt bar det av i en väldig fart och det är väl okay om man tar förhållningar, men se det hade inte Liza lust med alls.
Då är det bra med en liten häst och några extra kilon :)
Det fick bli ett antal volter i trav och lite skrittövningar för att damen skulle lugna ner sig.....när vi var nästan hemma var vi ett team igen.

2 kommentarer:

Åsa! sa...

Blåsten ställer verkligen till det, jag kände av det förra helgen när jag var ute och red att det kunde ha gått precis hur fort som helst :)

Idag blir det ridhuset, ska vara sällskap åt en vän som rider till en unghäst, ser fram emot att få se deras arbete.

Evisen sa...

:o) En liten galopphäst!! Den där blåsten, nu är det tredje helgen i rad som det stormar på helgen! Urtråkigt!