En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

lördag 20 augusti 2011

Regn och ridbana

När det regnar dammar det inte på ridbanan. Jag och Liza testade därför banan idag. Liza var lite småseg och ville inte gå fram ordentligt. Jag skrittade mest och bad henne ge efter för tygeln. Jag provade lite galopp i mitten av ridpasset. Det gick inte så bra idag. Liza ville inte fatta först och sedan slängde hon upp huvudet och drog iväg. I höger galopp skickade hon över mig åt vänster och när jag tryckte ner höger ben ordentligt bröt hon av till slängtrav. I vänster galopp for hon också iväg men där kunde jag lossa henne ett par steg innan det blev trav igen. Jag provade att fatta ett par gånger åt bägge håll.....men idag ville det sig inte alls.
Traven som kom efter våra galoppförsök var i alla fall fin, taktfast, vägvinnande och här kunde hon börja slappna av och bära sig själv.
Jag funderade ett slag och provade sedan att galoppera på ovaler.........det gick bättre. Vi kanske ska börja så om det nu är så jobbigt på 20 meters volt.
Avslutningsvis skrittade vi bara och flyttade åt olika håll, vi ryggade också och ryggningarna satt bra och var raka. Alltid något......
Det är inte så lätt när man har varit sned i kroppen och ska börja bygga muskler igen.

Inga kommentarer: