En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

fredag 1 juli 2011

Barbacka igen....

Idag tog vi en barbackasväng igen. Det blev premiär för en tur på ängen. Ängen är stor och det finns gott om rådjur. Liza vill gärna öka på stegen när hon kommer ut på den men idag kände jag mig redo för att anta den utmaningen.
Skritten var mycket bättre idag, hon behövde inga uppmaningar alls att öka tempot och länga på stegen. Vi övar på att hon ska sträcka ut halsen ordentligt också och hon börjar förstå vad jag vill.
Vi travade runt ängen. Liza ville gärna bestämma tempot själv men det gick jag inte med på. Jag fick lossa henne med sidvärtsrörelser med jämna mellanrum och göra halvhalter. Men det lönade sig för hon fick stundtals riktigt bra takt och steg. På vägen hem gick vi upp bland tallarna. Liza förstod vad jag tänkte göra och så här lydig och svängbar har hon inte varit tidigare där vi kryssade fram mellan stammarna.
Det blev lång tygel och skritt hem. Lite flygande insekter gjorde att vi måste ta en travsträcka till innan vi kunde slappna av fullständigt.
Väl hemma gäspade Liza stort och ställde sig och halvsov i boxen. Jag borstade av henne och kollade hovarna. Lizas matte bjöd på kaffe och undrade vad jag gör som får Liza så trött efter en ridtur.....
Ja, vad gör jag egentligen?

Full fart i hagen, Liza har täten.....

1 kommentar:

Anki sa...

man MÅSTE inte krångla till saker o ting,det du gör räcker ju =)!