En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

söndag 3 juli 2011

Nu fattar jag.....

Idag var det trimning på ridbanan. Vi skrittade mest. Det är otroligt hur avslöjande det blir när man rider barbacka. Jag märkte direkt när Liza sköt över mig åt ena eller andra hållet. Jag fick korrigera mig hela tiden för att sitta rakt över hästen. Först ville Liza fuska i hörnen men genom att flytta henne för inner ljumske så blev det bättre. Jag har börjat använda mina ljumskar mer nu och mina ben ännu mindre. 
Nu kan jag flytta henne i öppna utan att använda mina ben, jag sätter mig bara rätt och visar vägen med min sits. Liza är lyhörd och gör rätt om jag har placerat mig rätt. Vi travade på 20 meters volter en stund också. Jag arbetade med rakriktning, att jag skulle öppna upp i sätet och att traven skulle vara taktmässig med bra energi. Det är svårare förstås. Liza var riktigt mjuk och fin i skrittarbetet, det satt inte fast någonstans. Däremot vill hon inte riktigt ta i när vi gör övergångar till trav. Hon vill gärna höja huvudet och dra iväg.....men det kommer. Vi övar vidare på det.
Jag måste bara testa ett par galoppfattningar idag. För att se om jag satt kvar :) !
Hur skulle det gå? Först ville Liza inte fatta alls......
Jag gjorde ett nytt försök och iväg for vi.........jag satt kvar! Och galoppen var inte så svårsutten som jag hade trott. Men mina fattningar.....ha, ha! Stackars Liza! Jag vet inte vad jag gjorde men balanserat och snyggt var det inte och då talar jag inte om Lizas utan om min balans.
Jag föll framåt, klämde med mina ben och knäna for upp. Det här måste det övas på......
Jag ska avslappnat sitta kvar på ytter sittben och mjukt och fint öppna upp min inner skänkel. Nu vet jag ju att jag sitter kvar.....så här ska övas! Det tar vi efter semestern då Liza ska börja arbetas i galopp igen.
Trots mina galoppfattningar är jag nöjd med dagens arbete. Liza var mer lösgjord än tidigare, hon var mjukare i munnen och gav efter ordentligt. Eftersom Liza är mjuk och skön att sitta på så bådar det gott för framtida barbacka arbete. 
Jag kommer nog att rida en hel del barbacka framöver för att förbättra min egen sits och balans.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tänker hela tiden att jag skulle rida lite barbacka.. men det blir inte så! Du vågar ju till och med galoppera!! /Evisen