En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

onsdag 29 juni 2011

Länga på steget....

Det är varmt.....skönt, men det blir sena ridturer. Liza och jag har umgåtts barbacka ett tag. Förra gången fck jag öva balansen för vi mötte både älgar och motorcyklar. Då gäller det att hänga med i svängarna. Som tur var satt "tanten" kvar.
Idag provade vi sadel igen. Jag hittade sittbenen direkt. Barbackaridning är så nyttigt. Jag kom på att jag måste öppna upp mer i traven. I galopp brukar jag komma ihåg att göra det, men jag sitter och klämmer lite i trav så nu har jag lite att "jobba" på. Möjligen beror det på att det är stötigare att rida i trav så att det lätt blir att man håller emot lite grann. Men det stör hästen som inte kan arbeta ordentligt med sin rygg.
Idag övade vi på att få Liza att länga på steget. Hon blir gärna lite kort och uppåt istället för lång och  framåt. En bra övning är att skritta precis på gränsen till trav. Tyglarna ska vara långa och hästen ska varken gå högt eller lågt. Liza tyckte det var jobbigt och ville gärna trava eller sakta av på steget. Men på gränsen skulle skritten vara.
Den här övningen är nyttig både för steglängd och kondition och används mycket av de som rider distansritt.
Men den är jobbig för hästen så kräv inte för långa sträckor i början.

1 kommentar:

Evisen sa...

Ja den skritten är det många som glömmer bort att träna på! Den tränade vi på hela förra sommaren!! Det gjorde jätteskillnad, som natt och dag! Nu sitter den där och man behöver bara påminna lite i början på turen, sedan går det av sig självt!