En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 1 oktober 2012

Vi promenerar och promenerar.....

Liza på träningsrunda med Duallygrimman

Att kunna leda sin häst är viktigt. Nu har det inte varit något problem med Liza, men allt går att förfina.
På våra rundor har jag lärt Liza behålla sin position i förhållande till mig. Jag vill att hon ska gå en bit vid sidan av mig med huvudet i höjd med min axel. Det är bra att lära hästen att gå vid sidan om.....
Om hästen blir skrämd av något så riskerar man inte att bli omkullsprungen.
Sedan vill jag att Liza stannar när jag stannar, börjar gå när jag går och anpassar sin steglängd efter mig.
Det här ska hon klara på slak lina, utan att jag inverkar på något sätt. Hon ska ha koll på vad jag gör helt enkelt.
Idag provade jag att gå med vanlig grimma för att se om poletten hade trillat ner och det hade den!
Liza var sååååå duktig!

5 kommentarer:

Camilla sa...

Riktigt duktig!
Men så hade hon väl en duktig lärare också :)
Kram!

Åsa! sa...

Det där brukar jag träna med alla hästar varje gång jag leder dom, och de lär sig förvånansvärt snabbt vad man väntar sig utav dom.

Anonym sa...

Kan du inte komma och ta en prommis med min hund. Inte för att hon drar....tvärtom hon växer fast när det inte är kul längre. Är känd som damen som bär sin hund.....! "Skumsvampen"

Kajsa sa...

Tack för kommentaren hos mig!
Här hittade man ju en intressant blogg. Ska titta närmare på dina andra med.
Vi har också hästar. Om du vill kan du läsa här:
123minsida.se/lphovslageri
Jag skriver om hästarna ibland i min blogg, men mest blir det om huliganhunden just nu.

Bestemor Drillo sa...

Hei og takk for kommentaren hosmeg. Dette var en blogg jeg ikke har vært innom tidligere, men den var da virkelig flott, og så fin en hest!
Hunden min er en vilter Bostonterrier som er sjef her i huset! Ha en fin uke!!