En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 14 februari 2011

Hu vad kallt!


Idag bjöds det på minus tjugo grader! Inte helt lätt att motionera hästar i den kylan. Ridhus eller uteritt? Jag hade bylsat på mig ordentligt med underställ och extra tröjor så det fick bli utomhus. Det var fantastiskt vackert med den gnistrande snön och all rimfrost på träden. Underlaget var perfekt....men vi höll oss till skritt och lite övergångar till trav. Det är inte bra att rida för hårt i den här kylan. Ronja var jätteduktig. Det verkar som att det börjar fastna så smått det vi tränat. Idag kunde vi göra halt utan inverkan av tygeln. Sedan gjorde vi lite lösgörande övningar, vi flyttade bakdel och framdel, gjorde skänkelvikningar och lite sidepass. Nu fungerade mina sidförande hjälper bra. Inga ben, inga händer, jag bara öppnade upp åt det håll jag ville och stängde till på motsatt sida. Sedan gjorde jag några övergångar till trav. Ronja är mycket känslig i munnen och försvarar sig snabbt med att fibbla och gapa. Jag måste vara väldigt snabb och mjuk. Det är svårt. Eftersom det var sol ute kunde jag uttnyttja skuggan som "spegel" och anpassa ridningen efter det jag såg. På slutet lyckades jag få till ett par övergångar till trav i bibehållen form och med stängd mun. Jag fick vara såååå försiktig men det gick!

2 kommentarer:

Evisen sa...

Minus 20!! Fy för tusan vad kallt! Ja då är det inte kul att rida!! Jag är glad över att vi sällan har så kallt!!

Anonym sa...

Vad roligt att det går framåt för er! När hon slutar testa och man gör rätt får man verkligen tusenfalt tillbaks:) Hon är som du säger en väldigt känslig dam, så man får rida (och hantera) med precision och finess. Roligt tycker jag, man lär sig massor!:o) Riktigt känslig för hjälpgivning är hon, när hon har fokus rätt, hihi och det är ju jobbigt ibland :-) Mvh Annie (www.centrerad.blogg.se)