En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

lördag 11 september 2010

Hon gjorde min dag :)

Glad häst! Bruksprovsvinnaren Baltimore i frihet i sin hage.....

I fredags fick jag arbeta på ridskolan för vi hade kort om folk på jobbet. Vissa fredagar kommer det en duktig tränare till ridskolan och jag hade möjlighet att titta på några pass. Alla ridlärarna på ridskolan tränar för henne och det är alltid lika intressant att följa deras pass. Tränaren säger inte så mycket men rätt saker vid rätt tillfälle. Efter en stund kommer det in en äldre dam på ett stort halvblod. Ekipaget såg lite stelt ut i början av uppvärmningen men efter en stund klev hästen på riktigt bra och ryttaren red mjukt och störde inte hästen även om hennes kropp inte var lika följsam som de yngre ryttarnas.
Så var det hennes tur att rida....
Hästen fick bättre och bättre steg, han blev självbärig, ekipaget gjorde serpentiner i galopp, galoppombyten och mot slutet av träningspasset "lekte" de sig in i passage. Med lite hjälp av tränaren blev den både taktmässig och schwungfull hela långsidan!
Jag var djupt imponerad av hennes sätt att rida, prestigelöst, klokt, inga hårda tag och hästen var nöjd och glad!
Efteråt gick jag ner och berömde henne och sade att hennes ridpass var det bästa jag sett på länge.
Hon blev så glad! 
- Tänk, här är det aldrig någon som säger något, sade hon.  

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är kul att se sådana ekipage! Kan tro att hon blev glad. Det värmer gott att få beröm. Synd att du inte fick träffa Kickan idag. Krya på dig! /Evisen