En blogg om.....

...att umgås med hästar, min dagliga träning, tankar och reflexioner.

måndag 28 november 2011

Stallmys....


Lizas matte jobbade sent idag så jag fick ta hand om stallet. Det blev lite extra mockning och så skulle alla hästarna in för kvällen. Liza och jag tog en sväng på ridbanan. Till min stora lycka har den belysning...
Då går det bra att rida ett tag till utan pannlampa. Snön är på väg i vårt avlånga land......men jag hoppas att det dröjer ett tag till innan den når mina breddgrader. Jag har varit med om i vintrar då man kunnat rida en bra bit in i december på uteridbanorna.
Liza och jag arbetade lång och låg idag. Hon vill gärna gå lite högt med huvudet. Jag vill lära henne att sträcka ut halsen framåt nedåt när jag ber om det. Jag gjorde en övning från westernridningen i trav. Den går ut på att rida större och mindre volter enbart med ledande tygeltag. Man leder/ställer utåt och inåt omväxlande. Övningen hjälper hästen att hitta sin egen takt och balans.....
Höger galopp gick bättre än vänster idag.... nu fattar hon galopp på en gång, men galoppkvalitén är ojämn fortfarande. Vissa dagar är den riktigt bra  och andra dagar fungerar det inte alls.
När jag hämtat in alla hästar så stod vi och myste en stund allihop. Det var så lugnt och fridfullt i stallet.....

1 kommentar:

Veronica sa...

Halloj:)
Tack, ja jag älskar min lilla kille.. Han har varit svår att få i en lägre form då han gärna bara krökte på nacken ifrån början;) Så jag brukar få visa honom vägen när han vill tralla in i det gamla.
Din tjej är ju också en riktig skönhet:)Vilken glans.. Min kille ser ut som ett litet troll i sin vinterpäls:)